Maine Coon

Min sötnöt till katt ska ju vara hel eller en del Maine Coon på mödernet så jag kollade upp rasen lite närmare... Lyssna på det här:
Utseende:
  • "Maine coonen är en robust och storväxt kattras" - Njae, Theo är ganska fnuttig...
  • "De utvecklas långsamt och är inte färdigvuxna förrän i femårsåldern" - Det kan jag tro på.
  • "Honorna brukar väga runt 3,5-6 kg" - Theo är nog en sådan där 3,5:a, om man ser till hur hon ser ut nu och hur hennes mor ser ut.
  • "Den har stora ögon och öron och ser och hör sina byten bra" - Stora ögon - Check! Stora öron - Njae, Selma hade mycket större öron!
  • "Tassarna är stora, runda och välpälsade" - Stora? - japp, runda? - japp, välpälsade? - beror på vad man jämför med, men ja skulle jag väl säga...
  • "Svansen är lång, minst lika lång som kroppen från skulderbladen till svansroten, och yvig" - It sure is! Lång är den helt klart! Yvig? - ja det med!
  • "Den har även kortare päls på huvudet, skuldror och ben" - Jaadå!
  • "Rasen ska också ha tofsar på öronen" - Inte lika stora som Stures, men lite tofsar har hon.
  • "En egenart hos Maine Coonen är att de ofta har polydaktyli" - Inte hon men bakåt i ledet finns det.
  • "Maine coonens päls är silkeslen, halvlånghårig och tovar sig sällan" - Stämmer!
  • "De ska gärna ha krage och pälsen är längre under magen och runt bakbenen" - Jo.
  • "Lång kropp" - Helt klart!
  • "Lätt rundad panna" - Japp!
  • "Höga & välmarkerade kinder" - Jo, det har jag lagt märke till.
  • "Vältofsade mellan tårna" - Låter skojigt, "Vältofsade" ^^, haha, japp.
  • "Honorna är proportionellt mindre än hanarna" - Mycket troligt...
Temperament:
  • "Till sättet sägs maine coonen vara rätt hundlik" - Det tycker jag minst sagt att hon är! (Förutom fullständig lydnad... Hon är en lika bestämd dam som sin matte, kan man ju milt utrycka det...)
  • "De vill alltid vara med överallt och se vad den övriga familjen har för sig" - Absolut!
  • "Det är ganska vanligt att de skaffar sig en "favorit"matte/husse som den tyr sig extra till, men de är i allmänhet snälla och trevliga mot alla" - Tycker jag stämmer in bra. Mycket social sötnos <3
  • "En maine coon har ofta lätt att komma överens med andra djur, både hundar och andra katter" - Haha, absolut! Går bra ihop med hundar (men har man bott med en social och go Rottweiler så kan man väl inte tro något annat) och fattar inte när andra katter inte vill vara kompis med en!
  • "Ett roligt särdrag hos maine coonen är att den förutom det vanliga jamandet ofta använder sig utav ett kvittrande "brrrp", vilket man ofta hör när de är busiga eller då de är ömhetstörstande och vill ha kontakt" - Hahahahahahahaha!! :D Precis!! Så låter hon ;)
  • "Maine coonen har ofta en förkärlek till vatten och leker gärna med vattenskålen" - Och badkaret, och handfatet, och diskhon (så fort hon hinner smita upp utan tillåtelse)... Vattenälskande katt helt enkelt.
  • "De krafsar ofta brevid sin vattenskål/matskål" - Mmmm.

Sedan så kanske jag har hittat vad hennes färg kallas. Vanlig sköldpaddsfärgning har hon ju inte (jag är inte så förtjust i den färgen heller), men det fanns några speciella varianter...
Följande är lite lika henne tycker jag, särskilt den längst upp till vänster (teckningen på den är väldigt lik henne) ;)

  • Blåsköldpaddtabby-vit

  • Blå sköldpaddtigré skulle kunna vara en möjlighet, just den här katten är mer vit än Theo, men om man tänker på att hon faktiskt har lite ränder i pälsen så kanske hon är tigré - tror dock mer på tabby-alternativet här ovan.


Så, det var ännu ett inlägg om min lilla snutta ^^ Men gillar man inte att läsa om henne får man läsa någon annan blogg ;)
Puss <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0