Dagen idag & katten i allmänhet

Idag har vi pratat juridik i skolan, så mycket som Djurskyddslagstiftningen. Vi fick lära oss hur man hittar och söker i lagstiftningen, definitioner, vad som gäller för djurhållning av olika djur, import/export, hur man refererar till lagtexter, skillnaden mellan djurskydd & djurrätt etc.

En intressant dag, med en bra föreläsare, tycker jag :) Det blir lite jobbigt att ta in så där mycket juridiskt prat, men är det intressant så går det bra ;) Det är ganska fascinerande att reflektera över en del regler, hur man egentligen kan se till att de följs och jag undrar hur man tänkt när man skapat dem osv.

Den här delen av Svensk Författningssamling (SFS 2007:1150) Lag om tillsyn av hundar och katter, tycker jag är mycket intressant:

Övergivna eller förvildade katter

21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller
förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som
företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd
av polismyndigheten.


Detta innebär alltså att man får skjuta katter som antas vara övergivna...
Hur fasiken kan de vara säkra på att de är övergivna när de inte kommer tillräckligt nära för att se en eventuell märkning?
Om katten har chip då? Det syns absolut inte. Bara för att en katt inte har halsband så behöver ju inte det betyda att den är övergiven! Jag skulle bli helt galen om någon sköt min utekatt för att den gick på någon annans ägor och de hävdar att de tror att den var övergiven… Har de gjort någon ansats till att kolla det på något sätt? Fy fasiken.

Suck

Ibland så förstår jag inte varför katten ska ha så lågt värde hos folk...
Vi har i praktiken inga herrelösa hundar i Sverige. Skulle det finnas så skulle det bli ramaskri hos folket.
Det finns ca 100 000 herrelösa, svältande katter i vårt avlånga land. Hur många bryr sig? :/ Folk tycker att man ska avliva katter som om de inte vore värda en chans till liv. Om folk tog lite ansvar så skulle vi slippa ”dessa onödigt många och oväntade katter” som vi vill ta bort när de inte är ”roliga längre”.
Jag tycker det är tråkigt att så många ska bry sig om och värdesätta hundar medan så många förkastar katter och påstår att de är ingenting värda.

Varför är de ingenting värda? För att de inte ”bidrar” med något? Hur många av våra hundar ”bidrar” med någonting nuförtiden? Många av dem används, precis som katten, endast till sällskap och lek. Så varför gör man denna skillnad? Drar man fortfarande paralleller till vad de använts till förut? I sådana fall har ju katten också varit ”användbar”, som skadedjursjägare.

 

Det finns så många som tar så lättvindigt på att prata om katters avlivning för att de bara är till ”besvär” och förökar sig utan kontroll. Vem har gjort det så? Inte är det katterna inte. Och att katterna inte förtjänar samma kärlek, vård och behandling som en hund kan jag aldrig hålla med om. Om man pratade om hundar på samma sätt som man pratade om katter så skulle folk tycka att man är dum i huvudet. Men att prata om att dränka, gasa ihjäl, knäcka nacken m.m. på katter som ”ändå bara är till besvär” är något som jag aldrig kommer tycka är ok, även om samhället tycker att det är acceptabelt. Det är inget att skoja om.  Det är faktiskt ett liv, precis som alla andra liv.

 

Precis som så många av mina lärare sagt så behöver kattens status i samhället höjas för att de ska få ett högre värde, men visst är det konstigt? Att något måste kosta mer för att man ska vara mer rädd om det… Sure, man lade ut mycket pengar, som kanske tog ett tag att spara ihop, men varför skulle ett visst liv kosta mer än ett annat? Hur värdesätter man ett liv? Hur kan ett hundliv kosta mer än ett kattliv? Vad baserar man detta på?


Jag kan säga att mina missar är lika mycket värda, även om den ena var en gåva och den andra kostade 300 kr. Jag skulle tycka att de var lika mycket värda som en dyr katt. Jag skulle kunna köpa en katt för flera tusen, men det skulle inte göra någon skillnad i hjärtevärde. De skulle alla ha en speciell plats i mitt hjärta och priset skulle inte göra att den dyrare var mer värd på något sätt, mer än att den kostade mer i inköpspris. Men vad betyder inköpspriset mer än hål i plånboken? Det gör inte katten bättre...

Katten kommer nog länge vara lite av en underdog, förhoppningsvis inte allt för länge, men jag kommer alltid tycka att de är bäst.

För mig är dem skönhet, styrka, grace, smidighet, intelligens, individualism och tanke. Jag kommer alltid tycka att de har ett värde, för de är värda bra mycket mer än vad många anser.

 

Mina vänner

De betyder mer än mycket!

Selma är den som tröstar när jag är ledsen,

hon kommer alltid vara min första.

Theo är min följeslagare & "sambo", min stöttesten i ett nytt liv,

min sötnos & småtting.

 

Detta blev ett långt inlägg, men jag kommer alltid tycka att det här är viktigt.

Jag kommer aldrig tycka om när någon eller något trycks ner, särskilt inte när det är något som har stor betydelse för mig, som mina katter.

Aja, kan babbla hur länge som helst om det här, så jag låter er som ens orkat läsa det här skonas från mer.

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0