PBL igen

Jaa... Nu har jag hittat lite mer till PBL'n i alla fall, men jag känner mig inte nöjd! Jag fattar fasiken inte vart djursjukhusens bestämmelser för djurhållning står! Jag hittar bara en massa lagar och bestämmelser som allmänt gäller, men där i så står det såklart att djursjukhus/-kliniker är undantagna dessa! Och det hjälpte ju inte mycket om man inte får reda på vart man kan läsa om de regler de har i stället... Suck...

Jag hittar heller inget om material som är förbjudna att använda i stallar/vistelsemiljöer för djur förutom taggtråd och följande citat: "Du ska utforma inredningen och utrustningen i stallet så att dina djur inte riskerar att skadas. Inredningen och utrustningen får inte heller på något annat sätt vara en risk för djurens hälsa eller hindra deras rörelsefrihet eller vara störande för dem."

Dah!


Kunde de inte vara mer specifika liksom!? Sorry Levi, men juridik är skit. Allt är superduper luddigt och inte kan de någon gång var lite specifika på någon punkt. Inte konstigt att folk kommer undan när ingenting står klart och tydligt i lagen! Som t.ex. den nya lagen om spiltor för hästar: Man får ha kvar de spiltor som finns men inte bygga nya och det nya tillägget om vistelse i spiltan är följande: " Från 2010 begränsas också tiden en häst får stå uppstallad i spilta till max 16 timmar per dygn." Ok!? Vad gör det för stor skillnad mot innan!! Nu kommer ju dock fler tycka att det är fättfärdigat att hästen står i upp till 16 timmar i sin box, för lagen säger ju att det är ok!! Gah!

Blä! Summan av detta var i alla fall att jag inte hittar det jag vill ha, om det nu finns, och jag tycker att lagarna kunde vara mindre lätta att gå runt. Djuren ska få bästa möjliga behandling och då är det inte kul att lagarna möjliggör att man kringgår detta.

Nu ger jag upp PBL'n för ikväll och så får vi se om jag gör ett nytt försök imorgon, annars får jag nöja mig med det jag har hittat för stunden. Jag har i alla fall mycket på två av fyra frågor och lite på de andra svåra två...


Bye!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0