Mitt 800:e inlägg ;)

Yes, 800 inlägg har det blivit!
Och jag tänkte ägna detta åt att berätta några sanningar om hästar som vi fått höra ännu en gång idag och som många andra tyvärr inte insett eller fått höra:

  • Hästens beteende är typiskt för ett gräsätande djur och det enda som skiljer den domesticerade hästen från vildhästen är dess förmåga att tämjas! De är dock mindre benägna att attackera oss eller fly.
  • Allt finns hos vildhästarna - Alla rörelser, gångarter, allt! Det är inget vi lärt dem utan det är något vi förstärkt genom avel och träning.
  • Någon egentlig rangordning finns det inte att tala om, utan mer en unvikandeordning - vem som undviker vem. Och detta finns endast om det är en begränsad tillgång på något och handlar alltså inte om vem som bestämmer, utan mer om vem som går först i kön till vattenhålet.
  • Hästen är inte som vi och fryser alltså inte bara för att vi gör det! De har en nedre kritisk temperatur på -15. Vi har en på +28... Alltså är de inte som vi
  • De äter 14-18 timmar/dygn och har inga uppehåll längre än 3,5 timmar. Alltså utfodrar vi dem på tok för sällan egentligen.
  • De dricker helst ur kar eller hink då de kan dricka upp till 12 l/min om det är en ponny och 18 l/min om det är en häst. Om de dricker ur en vattenkopp med långsamt flöde (3 l/min) så kompenserar de inte för detta genom att dricka mer utan dricker 30-40 % mindre än om de druckit ur en kopp med ett flöde på 8 l/min eller en hink/kar.

Dessutom pappa, så är det inte så häftigt att vara hingst, i den rätta benämning ;) Enligt vår föreläsare idag så är de ganska ynkliga... En del får sammanbrott om de får fler ston än de kan klara av (normalt har de bara 2-4 stycken i sitt harem). Så värst macho är de alltså inte...

Menmen, nu ska jag kolla vad dampkatten gör, sedan ska jag bada, läsa och sova.
Gonatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0