Tandövningar i Halmstad

Igår så var vi till Halmstad och skulle öva oss i Profesionell TandRengöring - PTR - och Tandröntgen.

Det tog 3,5 timma enkel resa >.< Det var det jobbigaste, annars var det kul. Vi åkte 6.00 och kom tillbaka vid 20.

Väl när vi var där så fick min grupp öva på tandröntgen först, det gick rätt bra :) Men det är lite trixigt ^^ Hon som hade det träningscentret som vi var på kunde röntga en helstatus (alltså hela munnens tänder) på ca 10 min! Hundar har 42 tänder att röntga och katter 30...

Sedan var det dags för PTR och det var det roligaste :) Vi fick först göra en munhåleundersökning och kolla fickdjup med ficksonder och om tänderna var friska/skadade/fattades etc. och sedan fick vi ta bort konstgjord tandsten (vit färg ^^) med ultraljud och med manuella handverktyg (Sicklar och Curetter).

Efter lunch så diskuterade min grupp en del artiklar och reklam gällande munsaneringshjälpmedel såsom tanfborstning, munskölj, tuggben, specialfoder etc. Det var roligt att diskutera och alla var lugna och sansade :)

Under dagen hann vi även med att fika två gånger och få frukt på både resan dit och hem... Så mycket äter jag aldrig själv på en dag alltså... De har fasiken dille på fika på SLU! ^^

Nu ska jag återgå till läsandet av föreläsningsanteckningar. Har tagit mig igenom snart tre tjocka häften och det är några kvar enligt dagens planering :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0