Ord, ord, ord...

PDA, VSD, parodontit, aortatrombos, os pisiforme, Robert Jones-bandage, Permanentkanyl, mandrin, Luer lock-propp, Vetrap, Vetflex, COPD, BAOS, Parainfluensavirus, CAV-2, bronchiseptica, Streptococcus equi subspecies equi, Kronisk bronkit/bronkiolit, purulent, seröst, muköst, aortastenos, endokardos, anemi, hemolytisk anemi, neonatal isoerytrocytolys, AIHA, FeLv, Leukemi, Leukos, malignt lymfom, Trombocytopeni, AF, HF, AT, Tachykardi, Bradykardi, Anoxi, Hypoxi, respiratorisk acidos/alkalos, bikarbonat, tracheotub, bisektristeknik, journalföring, omvårdnadsplan (Bedömning - Planering - Utförande - Utvärdering), Anamnes, Ascites, lungödem, hydrothorax, hemothorax, pneumothorax, emfysem, DIC, EIA, ALAT, ASAT, ALP, Creatinkinas - CK, Kreatinin - krea, Urea, proteiner, enzymer, plasma, serum, helblod, EDTA, Heparin, Fluorid, Citrat, EPK - Eryrocytpartikelkoncentration, LPK - Leukocytpartikelkoncentration, TPK - Trombocytpartikelkoncentration, PCV - Packed cell volume etc. etc. etc.

Puh! Många ord kom jag på innan jag tröttnade och slutade med detta meningslösa gytter av ord (för många), men många fler finns det kvar, som vi ska kunna! Orden snurrar i mitt huvud, och jag hoppas att de letar sig fram när jag som mest behöver dem.

Ord, ord och åter ord! Det är många nya ord man ska kunna till tentan och som jag hoppas att jag kan tillräckligt många av. Det känns i alla fall som om man kan en hel del av dem nu, vilket jag tycker att jag borde vid det här laget.

Träning, träning och åter träning
är vad som behövs, och såklart kontinuitet.

Jag har sedan senast läst alla Sjukvårdslära-papper igen och bandagerat Theos framben litegrann medan hon vilade. Hon tröttnade dock på att jag drog i hennes tass och därför slutade jag när hon började tugga på materialet... Jag vill inte att hon sväljer något utav det.

Nu ska jag lyssna på musik en stund och ta och äta middag, sedan är det "på't igen"! Sjukdomarna är värst...
Smartaste kommentaren från lärarna är ju att "vi behöver ju inte kunna allt om alla sjukdomar, bara om vissa"... Men får man inte reda på vilka sjukdomar som man måste veta allt om och vilka man inte behöver kunna lika mycket om så måste man ju plugga in allt om alla i alla fall! Fail på den informationen...

Aja, Kram ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0