Syjunta

Idag så har vi haft syjunta i skolan ^^

Eller det såg i alla fall ut så ;) Men det var egentligen sutureringsteknik :)
Det var intressant och riktigt skojigt, men mycket pilligt! Jag ska nog inte bli kirurg så skakig som jag är (tur att jag redan valt utbildning ;P) men som djursjukskötare kan man få sy ibland tydligen :)

Vi gick först igenom lite material - trådar, nålar, instrument etc - och sedan gick vi igenom lite tekniker. Efter det så visade vår lärare som är veterinär hur man gjorde de olika sorters stygnen och sedan fick vi prova. Vi sydde i disktrasor ^^ Det var roligt men jag är glad att det inte är mitt huvudansvar som DSS.

Vi lärde oss:

  • Teorin om suturering
  • Sy enstaka stygn och forlöpande av olika sort
  • Ta stygn
  • Sätta och ta drän
  • Anlägga agraffer och ta bort dem


Selmas mage efter op med intrakutana stygn suturerade med Vicryl

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0