Övning i Steriltvätt och Sterilklädsel

Idag hade vi övning i steriltvätt och sterilklädsel på KTC.

Det var intressant och knepigt men kul ;) Det knepigaste var att få in händerna i handskarna medan man hade händerna i muddarna på den sterila rocken (sluten handskpåtagning)... Men jag lyckades! Fast jag hade en rock med typ 30 cm för långa ärmar... Jag hade ganska mycket tyg i mina handskar där ett tag ^^

Vi fick öva på att:
  • Tvätta händer
  • Ta på operationsmössa och munskydd
  • Ta fram steril operationsrock och sterila operationshandskar
  • Öppna sterilpaketen
  • Desinfektion av händerna
  • Påtagning av rock
  • Påtagning av handskar
  • Öppning av instrument
  • Överräckning av instrument
  • Mottagande av instrument
  • Vika sterilrockar och paketera dem
Vi fick dessutom ta hem några sterilhandskar för att öva hemma ^^
Det är bra!

Nu ska jag plugga lite ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0