Praktiska examinationer 6 ½ av 8

Idag så fick vi reda på resultaten av de praktiska examinationerna.

Jag fick:
  • Intubering - Godkänd
  • Diskdesinfektorn - Godkänd
  • Packning - a) Godkänd b) Måste göra om
  • Monitorering - Godkänd
  • Anestesiapparaten - Godkänd
  • Steril påtagning av rock och handskar (stängd metod) - Godkänd
  • Operationstvätt - Måste göra om
  • Handdesinfektion - Godkänd
Att jag skulle få göra om b-delen på packningen hade jag listat ut.
Jag fick 8 sekunder över till att välja ett sterilt paket och hann inte välja ordentligt utan fick gissa blint. Jag behöver i alla fall bara välja ett nytt paket utan den där jäkla tidspressen och det vet jag att jag kan egentligen. Det ska vara helt, rent och torrt och indikatorn ska svart så man ser att den varit körd i autoklaven. På 8 sekunder hann jag inte kolla ordentligt.
Den är jag inte orolig för ;)

Operationstvätten däremot vet jag inte exakt vad det var för fel...
Men det lär jag väl få reda på mer exakt senare. Det enda som stod var "osteril hantering", så det var nog alltså inte tvätten det var fel på utan något innan.

Det är i alla fall bra att lärarna även insett att upplägget, övningarna etc. ligger mycket till grund där vi missat på provet eftersom de flesta hade gjort samma fel om fel gjorts och på vissa specifika övningar.
T.ex. vår operationsövning blev senarelagd, hålld av en annan lärare än för de andra och fokuserade på tvätten och ej på hanteringen av det andra. Intubering fick många rest på också och där har vi endast fått träna typ en gång och inte fått några vidare riktmärken på storlek mer än "så stor diameter som möjligt, men inte för stor och från munöppningen till bröstbensspetsen". Dessutom så var rävarna/övningsobjekten fortfarande frysta när en del skulle göra övningen så att de inte fick öva ordentligt.
Tyvärr går det ut över oss för att de ska lära sig, som vanligt, eftersom vi är testgrupp. De sa till och med att det i vissa fall var deras fel, men att vi var tvugna att göra om det i alla fall...

Suck

Men det är bara att göra om och göra rätt ;) Så slipper man skiten sedan och får ÅKA HEM och gå på praktik!!!
Det är i alla fall skönt att slippa leva i ovisshet och veta att det inte var så farligt. Man har ju hunnit inbilla sig allt möjligt på 2 dagar...

Nu ska jag dock sluta prata om detta och ta itu med vårt seminariearbete som ska redovisas på måndag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0