Svar på kommentar

Fick just en kommentar som jag tänkte att jag skulle svara på.

Hej!
Himla kul att jag hittade din blogg!
Hur kom det sig att du valde att utbilda dig till djursjukskötare?
Och inte till tex. veterinär...?


Kul att du tycker att det är kul att du hittade min blogg ;) Av vilken anledning tycker du att det är kul? :) Känner jag dig eller har du bara kikat förbi liksom?

Att jag valt att bli djursjukskötare istället för veterinär har med olika anledningar att göra, men den främsta är för att jag vill ha mer med omhändertagandet att göra än diagnosticerandet. Nu får jag stort ansvar, men inte det yttersta och får en närmre kontakt med djuren i fråga. Jag vill hellre pyssla om djuren, mata, rasta, ta prover, bandagera etc än att diagnosticera, bestämma vad som ska ges, doser, operera m.m. Jag är heller inte intresserad av någon högre ställning som det innebär att vara veterinär. Jag gillar inte att bestämma och beordra, vilket de i mångt och mycket gör med oss djursjukskötare.
Att jag älskar djur har såklart med valet också. Det är ju därför jag övervägt två yrken som omfattar djur på något sätt ;)

Dessutom så sjabblade min gymnasieskola till det så jag inte fick läsa fysik B som nog var det enda som fattades för att kunna söka till veterinärlinjen (innan jag kom på att jag hellre ville bli djursjukskötare då). Jag var även inne på tandläkare ett bra tag innan jag bestämde mig (som också krävde fysik B...).
Sedan när det var dags att välja så sökte jag Djursjukskötare, och endast det. Det var det eller inget liksom.
Jag ångrar mig heller inte ;) Jag skulle aldrig vilja bli veterinär istället. Det är inget för mig har jag insett, och det är inget jag är ledsen över. Jag skulle alla gånger välja att bli sjuksköterska framför doktor också ;) Jag gillar att vara mer personlig, förtroelig och ta hand om djur/människor. Det är roligare än att storma in och undersöka, göra ingrepp då patienten ändå inte är vid medvetande och skriva en massa journaler ;) Jag tycker att man är mer kontaktbar och lätt att prata med som djursjukskötare, en veterinär känns mer avlägsen och svår att få kontakt med. Det har nog mycket med deras status och akademiska nivå att göra. Nu får jag ändå en universitetsutbildning, men på en alldeles lagom nivå tycker jag ;)

Att veterinärlinjen är så lång var nog också en bidragande faktor, det tar på krafterna att hela tiden göra sitt yttersta när det gäller allt man företar sig... Jag vet inte om jag skulle orkat 5,5 år. 3 år räcker bra då man redan gått 13 år i skolan innan dess. Jag längtar så tills mina 16 år i skolan är över! Ska bli så skönt att slippa pressen med prov/tentor, betyg och evinnerlig granskning.
Dessutom så vet jag inte om mina betyg räckt fastän jag kämpat så för dem. Fick 2 VG'n och resten MVG, men det är höga krav på veterinärlinjen... Nu var det väldigt höga krav på min linje också (vilket jag inte insett...) eftersom det bara är 42 platser som tillsätts varje år (än så länge i alla fall...), men då räckte mina 19,6/20,0 till att komma in vid första uttagningen ;)

Jag är mer mån om att få jobba med ett yrke som jag trivs med än att få mycket betalt. Jag behöver ingen högre status för att tycka att jag duger. Jag vill hellre vara sann mot mig själv och vara den jag är än att försöka komma upp mig när det inte är där jag hör hemma ;) Jag passar bättre där jag placerat mig än där jag skulle vara om jag skulle valt veterinärlinjen :)

Ett långt svar :) Svarade det på det du ville veta?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0