Västerort Djursjukhus - Dag 45

Idag så gick jag akut/pol.
Jag gick med Carro och jobbade 8-17.

Dagen började inte så bra idag :( Den började med ett dödsfall...

Jag ska ta det från början:
I tisdags så kom det in en liten hund med kräkningar. Personen som kom in med den sa att han inte hade råd att vi gjorde något med hunden fastän vi rådde dem att låta oss röntga och ta blodprov för att vi annars inte kunde göra något. De fick gå hem med info om kräkdiet och att kontakta oss om vovven inte blev bättre under natten för då behövdes någonting göras då vi trodde att det var en corp al.
Ägaren (som tydligen inte var personen som kom på tisdagen, för det var en granne) ringde sedan på onsdagsmorgonen och sa att "den kräks, det är väl ett gott tecken?"... Nej det var det såklart inte så vi rådde dem att komma in så vi fick röntga, ge den dropp etc. De sa då att de inte hade råd, att de hade betalningsanmärkningar osv. Vi gick då med på att de skulle få en avbetalningsplan hos oss och de kom in för att behandla hunden. Vi gjorde en kontrastpassage och den verkade ha något i magsäcken. Vi rådde då ägarna att åka vidare till ett annat djursjukhus med nattöppet för en operation men det ville de inte. De ville återkomma idag på morgonen och lämna in för operation.
Vovven kom tillbaka idag. Lika blek i slemhinnorna, lika tungandad men nu med blodig avföring och han kräktes fortfarande. Vi satte honom på chockbehandling då han hade 36 °C (en hund ska ha 38-39 °C...). Han kopplades på två dropp, Voluven och Ringeracetat. Han gavs smärtstillande etc. Jag höll koll på honom och vi värmde upp droppen och honom med värmehandskar, dynor och filtar. Vi tog blodprov som visade på njursvikt och han hade nästa gång jag tempade 35,6 °C... Han började sedan andas lite annorlunda och stack ut tungan. Den var vit som en ostekt kycklingfilé och jag ropade på Emelie att vi måste ge den syrgas för att den var jätteblek och att den nog höll på att krascha. Jag hade knappt hunnit ropa det innan han blev orolig och började kravla runt. Sedan började han hulka med hela kroppen och spydde sedan blod. Vi bar snabbt in honom på operation men han hade redan passerat vidare. Det enda som var kvar var reflexerna och det rann blod ur näsa och mun...

Vi fick senare tillåtelse av ägaren att öppna upp och kolla hur det såg ut. Det visade sig att det inte var en corp al utan en väldigt förändrad magsäck, väldigt förändrade njurar (medfött fel) - som i första hand orsakade kraschen, blod och vätska i lungorna och förändrade tarmar. Så han hade ändå inte gått att rädda... tyvärr... Men att det skulle behöva gå så långt att han kvävdes till döds av vätskefyllda lungor tycker jag var grymt! Dumma djurägare... Jag tycker inte man ska få ha djur om man har betalningsanmärkelser. Man ska kunna ta hand om sina djur!

Sedan efter detta tragiska så har jag assisterat, rengjort öron, tagit blodprover, tvättat, städat, varit med på obduktionen av vovven, hjälpt till att röntga m.m.

Nu har jag precis bakat färdigt inför min sista dag på praktiken imorgon och ska nog hoppa i badet för att vaska av mig bakoset ^^

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0