Svar

DSV om Jobbiga frågor:
Dessvärre kommer du få skitlön TROTS dina 3år i Skara, detta yrket är inget man har för pengarnas skull. Konkurransen är för hård för att lönerna ska vara vad man är värd så arbetsgivarna anställer bara en ny om lönen inte passar.

Jag vet inte om "DSV" ville vara nedlåtande mot mig, arbetsgivarna, situationen eller inte alls menade det så, men...

Jag har inte valt detta yrke för att jag trodde att jag skulle få någon superlön. Jag valde yrke med tanke på att jag ville jobba med något jag tycker om och något som gör att mitt jobb kommer att bli roligt och intressant.

Så nej, jag förväntade mig inte att tjäna storkovan, men jag förväntar mig inte heller att lägga tre år på en kandidatutbildning på universitetet och en legitimering för att jobba för samma löner som det alltid har varit. Det är ju det som är meningen med legitimeringen, att Djursjukskötarna ska få en annan status, att vi inte ska kunna bli utbytta mot vem som helst som inte kräver någon högre lön, att vi på något sätt ska få en kvalitetssäkring av yrket och vården vi ger patienterna. Det är meningen att man inte ska komma helt grön till en arbetsplats och inte kunna något om djursjukvård utan faktiskt ha tre års teori (och även en del praktik) i ryggen.
Kommer man inte från Skara ska man istället klara av tentor och momentlistor motsvarande vår utbildning, vilket också ska kvalitetssäkra kunskaperna där ute.

Jag är inte naiv och tror att allting kommer förändras över en natt och jag vet att det fortfarande finns arbetsgivare som inte bryr sig om att se framåt och sikta in sig på utbildad personal, men efter 2014 har inte dessa något val än att anställa utbildad personal. Detta kanske inte gör att man kommer höja några löner eller ge min yrkeskategori någon vidare status på direkten, men förhoppningsvis så kommer detta att ändras då "vem som helst" inte kan jobba med detta längre.

Konkurrensen "DSV" pratar om vet jag inte vilken det är. Inte för att på något sätt låta stöddig, men i ett år efter examen är vi i min klass unika. Vi är de första 3-årigt utbildade, legitimerade Djursjukskötarna. Dessutom har det varit ett år då, vid examen, då det inte kommit ut några Djursjukskötare eller Djursjukvårdare som det hette när programmet var 2-årigt.
Det finns inte ett överflöd av legitimerade Djursjukskötare, som är de enda som får jobba fullt ut efter 2014, så konkurrensen är inte benhård. Vi inbillar oss inte heller själva att vi är eftertraktade, det har vi fått sagt av andra, veterinärer, arbetsgivare, praktikplatser etc. Det är inget vi hittat på själva för att kunna skryta. Jag hoppas även att det är sant, för det verkar det vara när nästan hela klassen har fått erbjudande om jobb redan nu, när det är mer än en termin kvar tills examen.

Att plugga till Djursjukskötare är inget som är skitlätt. Det är inte lägsta intagningenspoängen och det är i alla fall 20/plats som söker. Jag kom in på första försöket och är jättestolt över det. Det är heller ingen lätt linje pluggmässigt. Det är mycket tid man lägger ner för att få jobba med det man vill och ibland blir jag lite besviken när många där ute som måste skriva tentorna och göra momentlistorna för att få sin legitimering påstår att "vi tror att vi är något för att vi läser i Skara" och rackar ner på oss. De tycker att vi bara får vår legitimering utan att göra något, men jag tycker nog att plugg i 3 år är "något". Det är tid, det är pengar, det är flytt till en annan del av landet, det är slit och det är att sätta mycket man skulle vilja göra och hade kunnat göra hemma på is. Men jag har valt det här för att jag vill jobba med det och jag vill att det här ska få den status det förtjänar. Alla som kämpar för sin legitimation ska få det de förtjänar, på vilket sätt de än gör det.

Så som sagt... Jag gör inte det här för att tjäna stora summor pengar, men jag vill heller inte jobba gratis/för så gott som ingenting efter att ha pluggat 3 år på universitetet. Det är vad jag tycker och önskar, sedan får vi se vad verkligheten bjuder på.
Jag hoppas dock inte att det förblir så illa som "DSV" påstår att det är just nu. Jag vet att det inte är så för alla nu heller, men jag hoppas att det blir bättre för fler snart också.


Kommentarer
Postat av: becca

"DSV" är biiiiiiiiiitter bara för att du kommer tjäna mer pengar än honom/henne. Lovar att han/hon inte är utbildad o aldrig kommer bli o bara är en tönt som kan vara avundsjuk på att du kommer, och dessutom förtjänar en bättre lön än icke legitimerade "djursjukskötare". Är på krigsstigen idag och orkar inte med NEGGGGGGGGGOOOOON. Stay positive!!!

2011-11-11 @ 10:14:01
URL: http://lithander.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0