Tom Tits Experiment

Igår var jag och Levi till Tom Tits i Södertälje :)
Vi gick på utställning och kollade på de andra sakerna också.
 
Utställningen hette Body Worlds och handlar som man hör på namnet om människokroppen. Det var en utställning med riktiga kroppar som donerats och som man sedan plastinerat. Det gick ut på att man på något sätt injicerade ett gummimaterial i vävnaden så att den inte bröts ner. Det gjorde även att det inte såg så verkligt ut och kropparna såg inte läskiga ut alls. Jag hade nog inte tyckt att det var så hemskt även om det såg mer verkligt ut dock ;)

Det fanns friska kroppar och enskilda organ, men även kroppar och organ som var förstörda och sjuka av någon anledning t.ex. rökning, fetma eller någon annan särskild sjukdom i det enskilda organet. Det var häftigt att se det man hör om t.ex. förstörelsen av lungor vid rökning med egna ögon eller fettets utbredning i kroppen vid övervikt. Det skulle nog vara nyttigt för en del att se tror jag!

Jag rekommenderar starkt att man går och kollar på Body Worlds! Särskilt om man är intresserad av anatomi eller bara för att lära sig något samtidigt som det är spännande och intressant.
Sedan gick vi runt och tittade på de andra vanliga sakerna också och tog oss en glass att dela på i glassbaren på utegården :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0