Ibland alltså...

Skulle söka på lite kattmat. Kände att jag i min brist på något att göra kunde läsa på om BARF (Biologically Appropriate Raw Food eller Bones And Raw Food) eftersom jag skulle vilja att mina katter har det så bra som möjligt i en restriktiv miljö. Man vill ju ändå försöka att göra det bästa för sina djur.
När man gör sådana sökningar kan man vara säker på att snubbla över idiotiska inlägg på forum. I love it! Or not... Människor överraskar en verkligen ibland...

Jag fann detta:

"Alltså att ge en katt nåt annat en kött är INTE idioti. Min katt ÄLSKAR majs och broccoli:D"

Ja, men så bra att din katt ÄLSKAR majs och broccoli! Jag ÄLSKAR kakor också, men inte fasiken kan jag leva på det. Jag undrar om denna människa har barn också och låter dem äta vad än de är sugna på...

Visst fine, katten kanske kan få något annat än kött ibland. Det dör den väl inte av, men då menar jag en smakbit, inte ett helt mål mat. Det är meningen att en carnivor (köttätare) ska äta kött, därav namnet! En katt är även en väldigt utpräglad sådan då de måste äta kött för att få i sig Taurin. Detta för att de inte kan bilda det själva utan behöver få i sig det, och det finns endast i kött. Katten är inte gjord för att dra sin näring från kolhydrater och är egentligen endast designad för att äta en mängd kolhydrater motsvarande det som finns i ett eventuellt byte.

Jag tycker det är tråkigt att vi ska överföra våran, många gånger dåliga, matkultur på våra djur. Vi äter många gånger för nöjets och umgängets skull och inte för att maten vi äter är naturlig och bra för oss. De äter inte för nöjets och umgängets skull. För dem är det en nödvändighet, precis som det i grund och botten även är för oss, men vi har gjort det till något mer. På både gott och ont.
Att fler djur lider av fetma är kanske inte så konstigt då allt fler människor uppvisar samma problem. Det är vi som tar hand om djuren och att vi överför våra problem på dem är inte underligt då vi tar hand om dem så som vi själva skulle vilja bli omhändertagna. Vill vi ha något gott vill väl även katten det? Annars är det ju synd om missen... Är det verkligen det? Den vet inte om vad nöjesäta är förrän vi introducerar det. Den behöver inte omväxling som vi. Den struntar fullständigt i att endast leva på gnagare och någon eventuell fågel i naturen medan vi prackar på dem "kött", "lax", "kyckling", "räkor" etc. ur burk. Hur många katter har ute i det fria fångat en räka? Det skulle jag vilja se!
Dessutom blir jag så arg när jag ser på kattmatsburkarna att de har tillsatt socker! VARFÖR!? Kan någon förklara det?

Vi borde göra det bästa för våra djur, och oss själva. Det är många gånger svårt att bryta gamla vanor och att gilla onyttigheter hör till vanligheterna. Men snälla tänk på djuren! Att vi gör medvetna val för egen del och äter skräpmat, godis, kakor, dricker läsk, inte motionerar m.m. är väl vårt eget ansvar. Alla gör sina egna val här. Djuren är dock också vårt ansvar och tänk då på vad som är bäst för dem. Mår de dåligt av att "bara" få mat och inget "godis"? Nej, skulle jag svara på det. Det gör de inte. Mår de dåligt av att vara feta? Ja, det gör de. Det finns det forskning som visar.

Så försök att tänka som era djur utan att blanda in er själva, när det gäller vad som är bäst för dem. De är inte människor, de är djur och fungerar inte på samma sätt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0