Tandextraktionskurs på Accesia - Dag 1

Just nu sitter jag på mitt hotellrum i Halmstad :) Jag och min nya kollega Annika kom hit sent igår. Jag har nu avklarat första dagen (av tre) på min extraktionskurs och inväntar för tillfället att det ska bli dags att gå på middag med alla kursdeltagare.
 
Idag har vi haft lite teori om anatomi, nomenklatur, röntgen och öppna - och slutna extraktioner. På eftermiddagen fick vi röntga lite incisiver, kapa ner dem, dra ut dem alla och kontrollröntga. Jag har även klyvt och extraherat en premolar samt kontrollröntgat den.
 
Dagens guldkorn:
  • Den viktiga "10-sekunders-regeln" - Att hålla ett mottryck i 10 sek så att rotfibrerna lossnar så att tanden blir lättare att få ut.
  • Att använda gamla droppslangar som tracheotubhållare för att slippa förstöra borrarna genom att köra fast dem i gasbinda.
  • Att använda en skalpellbladsfolieförpackning som "mellanlägg" mellan tänder när man ska kapa den ena och inte vill råka kapa i tanden bredvid.
  • Att vid användandet av low-speed använda ett NaCl-dropp som antingen hålls i ena handen eller som  sticks fast i slemhinna/läppen på patienten och som droppar kontinuerligt där man använder low-speeden för kylningens skull.
  • Att kapa kronan mer än du tror så blir det lättare att få ner extraktorn i perspalten i rätt vinkel.
Nu ska jag göra mig i ordning för middagen! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0