Tandextraktionskurs på Accesia - Dag 2

Idag har vi fortsatt med att fylla våra små hjärnor med tandkunskaper. Vi har pratat aseptik, mer om öppna extraktioner och till sist indikationer för extraktion. Vi har även praktiserat mer tandröntgen och fått extrahera fler tänder. Jag drog ut en hörntand i överkäken och en i underkäken, en kindtand i underkäken samt påbörjade en kindtand i överkäken. Vi har även borrat käkben, kapat tänder, gjort lambåer och suturerat.
Man blir dock lite lurad när man får se våra lärare extrahera, då det ser så lätt ut, och sen när man själv ska försöka så går det inte i närheten så bra som för dem... Man får väl trösta sig med att det blir bättre med åren samt att jag i alla fall än så länge har lyckats röntga alla mina tänder innan och efter extraktion och fått bra bilder samt fått ut dem tänderna som jag gett mig på. *Peppar, peppar*
 
Dagens guldkorn:
  • Var inte rädd för att borra ner käkben för att frigöra tanden, borra mer än du tror!
  • Gör lambån lång, gärna från framför tanden framför till bakom den bakom.
  • Suturerna ska klara av att man lyfter i överläppen och drar.
Sedan kommer jag inte på mer just nu ^^
 
Imorgon är det dags för kursens sista dag och hemfärd. Så efter att nyss ha ätit en god middag på hotellet med Annika ska jag nu packa lite och slappa ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0